Mityczny
założyciel dynastii Piastów, rządzących Polską przez pierwsze
kilkaset lat istnienia kraju. Mąż Rzepki, ojciec Siemowita. Piast
jest oraczem, co stawia go w kręgu postaci odpowiedzialnych za
urodzaj, mających w legendach dynastycznych za zadanie sankcjonować
nadnaturalną zdolność dynastii do utrzymania i sprowadzania
dobrobytu. Postać oracza jest związana z gromowym bóstwem nieba,
które sprowadzając wiosenne burze, zapładnia ziemię. Chłop-oracz
pojawia się również w roli założyciela rodu w polskich legendach
herbowych. Badacze zauważają jego silny związek z postacią
Popiela. Związek ten miałby przedstawiać relację w osi świata, w
której Piast byłby władcą górnej części, a Popiel dolnej
części osi.
O
legendach dynastycznych
Polska
jaką znamy, pojawiła się na kartach historii w 966 roku, wraz z
informacją o piastowskim księciu Mieszku, który ochrzcił siebie i
swój dwór, przyjmując chrześcijaństwo i wprowadzając swoją
krainę w krąg kultury rzymskiej. Dotychczasowa tradycja plemienna
musiała ustąpić pod wpływem zwyczajów, które niosła ze sobą
nowa religia. Niewiele z tej tradycji zostało, jednak warto
przyjrzeć się temu, co mamy, czyli legendom dynastycznym pierwszych
Piastów, legendom heraldycznym oraz wierzeniom ludowym.
W historii ludzkości każdy szanujący się ród władców posiadał zbiór opowiadań o swoich przodkach, coś, co sankcjonowało ich władzę w oczach maluczkich, historie, które miały na celu pokazanie, że suweren rozporządzający ziemią, po której stąpa poddany, posiada swoje przywileje dzięki heroicznym czynom jego przodków, tajemniczym mocom czy po prostu z woli bóstw[1]. Wczesnośredniowieczne plemienne struktury społeczne zakładały wręcz, że książę plemienia jest potomkiem bogów[2]. W taki sposób docieramy do polskich baśni, które dziś co najwyżej opowiada się dzieciom. Historii o Piaście i Popielu, Kraku - założycielu Krakowa, Smoku wawelskim i Wandzie, która nie chciała Niemca. Podobnie jest legendami herbowymi opowiadającymi genezy szlacheckich rodzin, mających swe korzenie pośród wczesnośredniowiecznych możnowładców[3]. Wszystkie te opowieści mają w sobie ziarno dawnych przedchrześcijańskich mitów, oczywiście biorąc pod uwagę to, co piszą na ten temat współcześni mediewiści.
Źródło
Zacznijmy
od samej legendy związanej z Piastem. Najwcześniejsza wersja jaką
posiadamy to ta, którą spisał nieznany nam z imienia kronikarz,
zwany Gallem. Historycy szacują, że kronika spisana została między
rokiem 1112, a 1116, czyli w czasach, gdy nadwiślańskim krajem
rządził Bolesław Krzywousty. Plemienna tradycja dynastyczna
Piastów, choć przekazywana ustnie i poddawana przekształceniom,
była najwyraźniej wciąż żywa, mimo stu pięćdziesięciu lat
chrystianizacji elit władzy.
Legenda
Historię
poznajemy oczami tajemniczych podróżników, którzy trafiają do
Gniezna, gdzie poszukują gościny w grodzie księcia Popiela. Tak
się składa, że książę urządza właśnie swoim synom
uroczystość postrzyżynową. Goście nie zostają wpuszczeni do
grodu. Pomoc oferuje im Piast oracz i Rzepka, uboga chłopska
rodzina, która również organizuje postrzyżyny dla swojego syna,
jednak wiele skromniejsze. Wdzięczni goście okazują się mieć
nadnaturalne zdolności i pomnażają piastową spiżarnię,
zubożając tym samym spiżarnię Popiela. Przez to zdarzenie
uroczystość z grodu przenosi się na podgrodzie, do chałupy
chłopskiej rodziny. Wędrowcy przycinają włosy dziecku Rzepki i
Piasta nadając mu imię Siemowit i przepowiadając mu karierę
polityczną w postaci objęcia tronu Polan.
Szkic koncepcyjny |
Oracz
Tym
mianem kronikarz przedstawia nam bohatera. Nie znaczy to jedynie, że
Piast jest chłopem na usługach swego księcia. Jak zauważa prof.
Jacek Banaszkiewicz, ma to na celu podkreślenie, że Piast, jako
założyciel dynastii, jest również patronem urodzaju[4], przodkiem
i żywicielem społeczności, której przyjdzie rządzić jego
potomkom. Stawia to bohatera w szeregu z wieloma innymi postaciami
rzemieślniczo-chłopskimi, którzy w swych legendach są
założycielami miast, państw lub rodów[5].
Najbliższy
kulturowo przykład podobnego bohatera można odnaleźć u naszego
zachodniosłowiańskiego sąsiada. Również w czeskim micie
założycielskim dynastii Przemyślidów postać oracza zajmuje
szczególne miejsce. Legenda opowiada o niezamężnej księżnej
Libuszy, córce Kroka, założycielce Pragi. Lud postanawia, że
samotna księżniczka powinna znaleźć sobie męża. Libusza wraz
dwoma siostrami przepowiadają, że przyszłego władcę Czech i tym
samym jej męża, posłańcy odnajdą na polu w miejscowości Stadice
nad rzeką Biliną. I rzeczywiście, posłańcy zastają tam oracza o
imieniu Przemysł, właśnie orzącego pole i poganiającego swoje
woły kijem. Patyk po zatknięciu w ziemię ożywa, wypuszczając
gałęzie, a oracz przyjmuje w gościnę posłańców, karmiąc ich
skąpym prowiantem, który ma ze sobą. Przemysł jedzie wraz z
posłańcami do Libuszy, z którą potem zakłada dynastię[6].
Rolniczy wątek monarszy pojawia się również w tradycji
intronizacyjnej władców Karyntii, w której tradycyjnym strojem
koronacyjnym władcy był prosty lniany strój chłopa[7].
Szkic koncepcyjny |
Etymologia
Postać
Piasta jako patrona dobrobytu potwierdzają również badania
etymologiczne. Przywołują one słowiańskie słowa mające wspólny
z imieniem bohatera rdzeń pi-. Są to słowa takie jak "pišta"
(cerk. słow.), "pišča" (ros.), czy wywodzące się od
indoeuropejskiego *pitya - pożywienie. Pojawiają się również
konstrukcje oparte na rdzeniu *pi-, np. piru, oznaczające ucztę czy
piwo. Trzecią grupą są wyrażenia złożone z rdzenia *pa-.
Najstarsza forma pisana imienia herosa to Pazt (Past), które
znaczeniowo podobne jest do cerkiewnosłowiańskiego "pasti",
staropolskiego "pastwić" (w sensie karmić, żywić) i
"pastwa" (pokarm, paść, pasza). To samo pochodzenie słowa
ma łacińskie "pascere", od którego utworzone zostało
imię Pascentius, używane na terenie zromanizowanej Galii i
Brytanii. Imię to występuje w genealogii władców Powys oraz
władców centralnej Walii[8].
W
Polsce imię Piast z pewnością skojarzy się najprędzej z piastą,
częścią koła, która ściska oś[9]. Z kolei rusińskie słowo
"piest" oznacza tłuczek do mielenia ziaren w
moździerzu[10]. Jedno ze słowiańskich wierzeń przedstawia
symboliczną mapę rzeczywistości w postaci właśnie tłuczka i
moździerza[11] czy też kamiennych żaren. W tym wyobrażeniu tłuczek
i górne żarno symbolizują niebo, a dolne żarno i moździerz
ziemię. Istnieje założenie, według którego Piast jako ten
'tłuczek' miałby być władcą nieba, górnej części osi, a
Popiel, jako jego przeciwność, władcą podziemi, dolnej części
osi[12].
Gromowładca
Powyższe
założenie dotyczące piastowej osi świata może dziwić, jednak
faktem jest, że w rolniczych kulturach indoeuropejskich symbolika
związana z uprawą ziemi ma charakter gromowy. Podkreśla ten fakt
druga wersja tego założenia, według której wspomniany moździerz
i dolne żarno symbolizujące ziemię nie odpowiada postaci Popiela,
lecz żonie oracza-Rzepce[13]. Ma to bezpośredni związek z dawnym
wierzeniem w to, że pierwsza wiosenna burza symbolizuje akt miłosny
bóstwa nieba z bóstwem ziemi, otwierając okres wegetacji. O tej
relacji opowiadało również wiosenne święto urodzaju zwane
Stadem, podczas którego wybierano w konkurach młodzieńca oraz
dziewczynę odgrywających rolę bóstwa burzy i bogini ziemi. W
takim układzie nie wydaje się niczym dziwnym, że w domu Rzepki i
Piasta zawartość spiżarni magicznie się mnoży. Oracz w kulturze
europejskiej wraz ze swymi atrybutami: lemieszem, wołami, radłem i
patykiem do poganiania wołów, przedstawia właśnie dawne
wyobrażenie gromowładnego bóstwa[14]. Na tle tego wszystkiego
ciekawie prezentuje się powiedzenie: "Kto sieje wiatr, ten
zbiera burzę". Chrześcijaństwo podbijające rząd dusz,
musiało się zająć tak silnym wierzeniem w rolniczych
społecznościach. W wyniku inkulturacji archetyp mitycznego rolnika podmieniono nawet na postać św. Izydora Oracza, którego hagiografia i
atrybuty niewiele różnią się od symboliki innych mitycznych
rolników odpowiadających za dobrobyt.
Herb Larysza |
Herby
szlacheckie
Postać
Piasta pojawia się również w legendach herbowych. Jedna ze
wzmianek na temat herbu Kroje (w polu czerwonym trzy kroje w rosochę)
mówi, że nadał go on swojemu potomstwu[15]. Z kolei inne podanie
mówi, że herb Larysza (w polu czerwonym dwa lemiesze srebrne) miał
zostać nadany rodzinie jego matki[16]. Jednak najpopularniejszą
wersją legendy herbowej Laryszy jest historia o księciu Bolesławie
Śmiałym, który wyruszył na wojnę przeciwko czeskiemu władcy
Wratysławowi. Bolesław wraz z wojskiem napotyka chłopa o imieniu
Larysz, niosącego właśnie do kowala dwa lemiesze. Zapytany o
drogę, oferuje się przeprowadzić wojska Śmiałego bezpiecznie
przez las, za którym obozowały wojska Czechów. Chłop nocą
zakrada się do czeskiego obozu i kradnie konie przeciwnikowi, który
zaskoczony atakiem Bolesława, sromotnie przegrywa. Za pomoc w walce
Larysz otrzymuje szlachectwo oraz herb[17]. Badacze sugerują, że
Larysz i Piast są tożsamymi sobie bohaterami[18].
Herb Kroje |
Gwiazdy
Siła archetypu rolniczego ma również odzwierciedlenie w gwiazdach.
Gwiazdozbiór Oriona w ludowych wierzeniach słowiańskich ma wiele
wspólnego z symboliką rolniczego patrona urodzaju. Gwiazdozbiór
ten zwany był przez naszych chłopskich przodków Kosiarzami lub
Kosami (trzema, jak trzy gwiazdy w Pasie Oriona). Z kolei w
wierzeniach chłopów bułgarskich nazywany był „rdlo”,
„ralica”, „rolnica”, co oznacza po prostu radło. Odnosi się
to wszystko do wierzenia, wedle którego niebo było wielkim polem
uprawnym, a gwiazdy i konstelacje znajdujące się na nim, postaciami
lub przedmiotami, które na tym niebiańskim polu pracowały[19]. Co
ciekawe, legenda związana z gwiazdozbiorem Oriona na terenie Polski
opowiada o czasach po niewymienionej z nazwy wojnie, gdy panował wielki głód.
Św. Izydor Oracz, wraz ze swymi dwoma pomocnikami, stanął do pracy
na polu z kosami, by zebrać nieskoszone zboże i zatrzymać okres
głodu. W legendzie święty wraz z pomocnikami posilają się
chlebem otrzymanym od aniołów i za swój trud zostają przeniesieni
przez Boga na nieboskłon. Legenda mówi też o tym, że pług i
brona świętego razem z trzema kosiarzami zostały przeniesione na
niebo[20]. W ludowych wierzeniach utożsamiano z nimi gwiazdozbiór
zwany Mieczem Oriona[21]. Zniknięcie z nieba gwiazdozbioru Oriona (około 23
kwietnia) zwiastuje początek sezonu pracy na polu, a jego pojawienie
się ( około 30 listopada), koniec tego czasu.
Podsumowanie
Choć powyższa legenda o gwiazdozbiorze Kosiarzy i świętym Izydorze nie ma bezpośredniego związku z postacią Piasta, pokazuje siłę archetypu oracza na terenie słowiańszczyzny. Archetyp ten przedstawia nam rolnika, stwórcę pożywienia, czyli patrona dobrobytu i urodzaju, a przy okazji władcę nieba i gromowładne bóstwo. Bez wątpienia jest to centralna postać w wierzeniach dawnych Słowian, a z pewnością Słowian zachodnich. Takim bohaterem jest właśnie Piast, który wraz ze swą żoną są głównymi bohaterami legendy o początkach państwa polskiego.
________________________________
[1]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie o Piaście i Popielu, Warszawa 1986
s.12
[2] Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.32
[2] Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.32
[3]
Marek Cetwiński i Marek Derwich, Herby, legendy, dawne mity, KAW,
Wrocław 1987, s.10
[4]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.32
[5]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.34
[6]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.42
[7]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s. 55; Cetwiński i Derwich
„Herby...” s.193-194
[8]
Jacek Banaszkiewicz, Podanie... s.83
[9]
Aleksander Bruckner, Słownik etymologiczny języka polskiego, s.405
[10]
j.w.
[11]
Cetwiński i Derwich, Herby... s. 27
[12]
CiD s. 51
[13]
CiD s. 201
[14]
CiD s. 199
[15]
CiD s. 234
[16]
CiD s. 14
[17]
j.w.
[18]
j.w.
[19]
Bartmiński Jerzy, Słownik Stereotypów i Symboli Ludowych, t. I,
Lublin 1996 s. 242
[20]
Bartmiński Jerzy, Słownik... s. 244
[21]
Bartmiński Jerzy, Słownik... s. 205
Jaki sielski ten rysunek :) W ogóle, wraz z nowym wyglądem jest tak miło i przytulnie.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się, że do ilustracji dołączony jest dłuższy tekst. To lepsze niż sam rysunek.
Genialny ten rysunek i fajnie że dałeś parę szkiców koncepcyjnych, miło się na to patrzy. Tekst też jest fajny i miło mi się go czytał :D Bardzo czekam na kolejny :D
OdpowiedzUsuń